• 21.10.2014
  • Reageer

De organisatie van het borstkankercongres

Oktober is borstkankermaand. Wereldwijd. Elk jaar zijn er in de tiende maand van het jaar evenementen en bijeenkomsten die in het teken staan van de ziekte waar alleen al in Nederland 1 op de 8 vrouwen vroeg of laat in haar leven mee te maken krijgt. Voor JIJ extra bijzonder om een congres te mogen organiseren in het kader van borstkankerbestrijding.

Het eerste lintje
Borstkankermaand vindt zijn oorsprong in 1991 in Amerika, waar een vrouw letterlijk kleur gaf aan haar actie ten behoeve van borstkankeronderzoek door een roze lintje te dragen tijdens een hardloopevent. Een jaar later stond er opnieuw een vrouw op die perzikkleurige linten verkocht. Ze riep mensen op de wetgevers van Amerika wakker te schudden; slechts een schamele 5% van het budget van het Nationale Kankerinstituut ging namelijk naar borstkankerpreventie. Het was cosmeticamerk Estée Lauder die hier op insprong door 'The Breast Cancer Research Foundation' op te richten in 1993. Sindsdien organiseert deze stichting bewustwordingscampagnes en doet aan fondswerving om meer onderzoek naar borstkanker te kunnen verrichten.

JIJ draagt steentje bij
Ook in Nederland is er elk jaar gelukkig veel aandacht voor de ziekte met de grootste doodsoorzaak voor vrouwen tussen de 35 en 55 jaar. De cijfers zijn confronterend, maar het is belangrijk – zeker deze maand – om er af en toe toch eens bij stil te staan dat er elke dag 9 mensen in ons land sterven aan de ziekte. Elke klant is ons even lief, maar wij van JIJ vinden het extra bijzonder om vanuit ons vakgebied ons steentje bij te dragen aan het thema borstkankerbestrijding. Dat deden we dit jaar voor de organisatie achter het BRCA-congres en de Themadag hoop & vrees voor Borstkankervereniging Nederland.

Een congres is een congres
Ondanks de emotionele lading die het onderwerp borstkanker heeft, is in de organisatie een Borstkankercongres een congres als elk ander congres: het moet vooral goed georganiseerd worden, van A tot Z. Websites, (online) uitnodigingen versturen, de deelnemersregistratie, administratie, locatie, catering, de technische ondersteuning en het on-site management op de dag zelf. Voor en tijdens de organisatie van een congres zorgen we dat het allemaal gebeurt en alles loopt zoals het moet. Door ons voorzitterschap tijdens de vergaderingen met de projectgroep hielden we overzicht en konden we makkelijk de juiste taken bij de juiste persoon neerleggen. Eventuele problemen waren zo ook makkelijk op te vangen.

Aanstekelijke bevlogenheid
Wat het dan toch zo anders maakt om voor een congres met zo’n mooi achterliggend doel te werken? Samenwerken met een team van gepassioneerde vrijwilligers en ervaringsdeskundigen - waarvan een deel de ziekte zelf heeft overwonnen - levert een hele andere drive en energie op. We zagen een ongekende bevlogenheid, die aanstekelijk werkte. Voor JIJ blijft het Borstkankercongres een speciaal congres; in 2012 startte onze samenwerking en sindsdien organiseren we de congressen en themadagen. Door de wol geverfd in het organiseren van congressen, hadden we besloten er binnen JIJ pas iets mee te doen op het moment dat er een congres voorbij zou komen, waarmee we affiniteit hadden. Dat was Borstkankervereniging Nederland. De bedankjes van de congresbezoekers, de opdrachtgever en projectgroepleden maakten tot slot wel wat bij ons los. Mooiere complimenten hadden we ons niet kunnen wensen.

Stilstaan bij borstkanker

We willen niemand opleggen om te doneren of de speciale armband, agenda of het magazine van Pink Ribbon te kopen; we zijn ons ervan bewust dat er wereldwijd veel zaken zijn die aandacht vragen. Iedereen maakt daar een eigen keuze in. Toch hopen we dat u deze maand even extra stilstaat bij borstkanker. Want ondanks dat de overlevingskansen goed zijn, sterven er in ons land nog altijd 3.200 mensen aan de gevolgen van borstkanker. Onderzoek kan het verschil maken.



x
Reageer op dit bericht